tearx

tearx

tearx

tearx

درمان قطعی درد سینه بعد از قطع شیردهی با برگ کلم

از شیر گرفتن ناگهانی کودک ممکن است موجب ایجاد برخی مشکلات برای مادر مانند تورم و درد سینه شود اما راه هایی وجود دارد که می توانید از درد سینه بعد از قطع شیردهی جلوگیری یا درمان کنید.  درد سینه بعد از قطع شیردهی را چطور درمان کنیم؟

تورم سینه ها، مسدود شدن مجرای شیری و درد سینه ها به دلیل وجود شیر باقی مانده، عوارض دردناکی است که در روزهای بعد از گرفتن کودک از شیر مادر قابل مشاهده خواهد بود. برخی از مادران شیرده ممکن است بعد از شیردهی درد پستان را احساس کنند ، از شیر گرفتن ناگهانی نیز می تواند به مشکلات دردناک مانند مجاری مسدود شده، جذب، و ورم پستان منجر شود بنابراین، معمولا توصیه می شود که شیردهی برای شیر مادر به تدریج کاهش یابد. از شیر گرفتن می تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی هم برای کودک و هم برای مادر شود.

معمولا درد سینه فرو می نشیند و در طول زمان ناپدید می شود داروهای خانگی که در این بخش از نمناک گفته ایم می توانند به تسکین برخی از ناراحتی ها نیز کمک کنند اما در صورتی که درد ادامه پیدا کند و یا غیرقابل تحمل شود، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.


درد سینه بعد از قطع شیردهی


از علت تا درمان درد سینه بعد از قطع شیردهی

علل درد سینه بعد از اینکه شیردهی را قطع کردید چیست؟

بدن ممکن است به تولید کردن شیر به مدت چند هفته حتی پس از شیر مادر ادامه پیدا کند.مادران شیرده که شیر بیشتری تولید می کنند و یا بیشتر پمپ می کنند ممکن است پس از شیر گرفتن نوزاد، شیر درست کنند این شیر ممکن است در مجاری شیر جمع شوند.


مجاری مسدود شده ممکن است منجر به شرایط دردناکی به نام "ورم سینه" شود که در آن سینه ها به خاطر عفونت باکتریایی از طریق نوک پستان آسیب دیده و یا پوست ترک کننده، ملتهب می شوند.شیر در سینه جمع می شود و چون هیچ رهایی یا خروجی وجود ندارد اغلب باعث درد و ناراحتی شبیه آنچه در طول دوران بارداری یا روزهای اولیه شیردهی احساس می کردید، ایجاد می شود.


علل درد سینه بعد از قطع شیردهی


ورم سینه بعد از توقع شیردهی

نشانه های درد بعد از توقف شیردهی 

شما می توانید درد در هر منطقه ای از سینه را مانند هاله ای دور سینه تجربه خواهید کرد که ممکن است درد در یک یا هر دو سینه رخ دهد.درد معمولا در روزهای اولیه بعد از شیر گرفتن، حاد است و ممکن است به آرامی و با زمان کم شود.سینه ها ممکن است بزرگ شوند، احساسی سنگینی یا سفتی کنند و شما ممکن است احساس ناراحتی و یا سفتی را در سینه احساس کنید.


ممکن است علائمی را داشته باشید:


علائم آنفولانزا مانند لرز و سردی، خستگی، تب بالا، اضطراب و احساس بیقراری.

ناحیه اطراف نوک سینه ممکن است قرمز شود.

مقدار کمی شیر ممکن است از نوک پستان به خاطر اصطکاک با لباس نشت کند.

در صورتی که درد پستان به خاطر عفونت باکتریایی به نام "ورم سینه" باشد، سینه بیمار ممکن است احساس گرما، ورم و سختی داشته باشد و گاهی اوقات احساس سوختگی کند.

درد سینه می تواند چند روز یا چند هفته طول بکشد.

در بیشتر موارد، درد سینه در چند روز اول پس از توقف شیردهی بیشتر است.

درد سینه احتمالا با گذشت زمان حل و فصل می شود.

در صورتی که درد در سینه حتی پس از چند روز کاهش پیدا نکند بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.


ورم سینه بعد از شیر گرفتن


علائم و نشانه های درد سینه بعد از شیر گرفتن

درمان هایی برای درد سینه پس از توقف شیردهی

بیشتر مادران شیرده ممکن است دوست داشته باشند که بعد از توقف شیر دهی بدانند چگونه می توانند درد سینه خود را تسکین دهند ؛ برخی درمان های مفید برای درد سینه بعد از توقف شیردهی، عبارتند از:


1. حمام داغ


گرفتن دوش آب گرم و یا خیس کردن خودتان در یک وان آب گرم می تواند به کاهش جریان شیر جمع شده در پستان کمک کند در نتیجه باعث کاهش تورم و درد می شود.


2. پمپ سینه:


هم چنین شما می توانید از یک پمپ سینه مصنوعی برای فشار دادن شیر از سینه برای رهایی از درد استفاده کنید.


پمپ سینه


استفاده از پمپ سینه مصنوعی برای رهایی از درد سینه بعد از قطع شیردهی

3. مکش مایع:


نوشیدن آب و افزایش مصرف مایعات سالم می تواند در گرفتن سموم از بدن مفید واقع شود.


4. دارو:


شما می توانید از برخی داروهای مسکنی مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای کاهش درد و تورم سینه استفاده کنید با این حال ، همیشه عاقلانه است که قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.


5. استفاده از چای مریم گلی:


جلوگیری از شیردادن از سینه می تواند با نوشیدن این چای در چند بار در روز انجام شود.


چای مریم گلی


جلوگیری از شیردادن از سینه با چای مریم گلی

6. سینه را ماساژ دهید:


روزانه سینه خود را ماساژ دهید تا ببینید گره ای پیدا می کنید یا خیر اگر این اتفاق بیفتد، احتمالا نشان می دهد که یک لوله شیر مسدود شده وجود دارد.توجه بیشتری به این منطقه بکنید و زمان ماساژ را افزایش دهید. نکته این است که مسدودیت را با ماساژ خوب کنید.


7. کمپرس کلم را امتحان کنید :


برگ های کلم برای قرن هاست برای تسریع فرآیند خشک کردن شیر سینه کمک می کند. برای ایجاد یک جا برای کلم، یک سوتین مناسب با لباس مناسب حتی در طول خواب، بپوشید. سوتین بسیار کوچک و یا خیلی بزرگ ناخوشایند خواهد بود.


برگ های کلم، آنزیم هایی را رها می کند که فرآیند خشک کردن را تسریع می کنند، پس باید برگ ها را خرد کنید و رول کنید تا آنزیم ها بتوانند آزاد شوند. یک برگ کلم بزرگ و سرد را در هر کاسه سوتین خود قرار دهید و زمانی که آن ها طی 24-48 ساعت پژمرده شدند، تعویضشان کنید.


از پوشیدن سوتین های جک دار خودداری کنید و اگر برگ های کلم پس از چند روز کار نکردند، از آن ها استفاده نکنید و روش دیگری رل برای کاهش درد و خشک کردن شیرتان پیدا کنید، مانند کمپرس سرد.


کمپرس کلم


خشک کردن شیر سینه با استفاده از برگ های کلم

8. از کمپرس سرد استفاده کنید:


کمپرس سرد مثل یک بسته یخ یا پارچه سرد می تواند رگ های خونی را در پستان مسدود کند که منجر به کاهش تولید شیر می شود.کمپرس سرد هم می تواند باعث کاهش درد و افزایش سطح راحتی شما شود.


اگر نمی خواهید هزینه کنید، فقط یک کیسه حمام را با آب یخ خیس کنید و آن را بین پستان و پیمانه سوتین خود بگذارید ؛ سپس پارچه را عوض کرده و یا آن را منجمد کنید چون گرمای بدن باعث می شود که لباس ها به سرعت گرم شوند.


9. کمپرس گرم، مانند یک حوله گرم بر روی سینه، قبل از ماساژ و کمپرس سرد:


حمام گرم می تواند در کمک به ماساژ موثر مفید باشد، اما توصیه نمی شود چون آب گرم می تواند تولید شیر را افزایش دهد.


کمپرس گرم و سرد


استفاده از کمپرس گرم و سرد برای درمان درد و تورم سینه بعد از قطع شیردهی

نکته مهم :


مراقب رشد هر گونه زخم، مناطق قرمز و یا تب باشید. این می تواند ابتلا به ورم پستان را نشان دهد.


در صورتی که تلاش های ماساژ نتوانند درد شما را خوب کنند، به سراغ درمان پزشکی بروید. اگر این نشانه ها رو به وخامت گذاشتند و یا تب کردید، ممکن است که لوله مسدود شده بدتر شدا و منجر به "ورم سینه" شوند. اگر متوجه این موضوع شدید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید، چون ورم سینه می تواند عوارض جدی داشته باشد اگر به سرعت و به درستی درمان نشود.


جلوگیری از درد سینه


ورم سینه پس از قطع شیردهی را جدی بگیرید

نکات ضروری برای توقف شیردهی بدون درد:

برخی از نکات اساسی که ممکن است به شما کمک کنند تا شیردهی را بدون درد متوقف کنید، شامل این موارد می شوند:


بهتر است که توقف شیردهی را اول یک بار در روز انجام دهید.

کاهش تعداد جلسات شیردهی در یک زمان ممکن است به محدود کردن درد شما به حداقل کمک کند. کاهش دفعات شیردهی به کاهش ناراحتی شما کمک می کند.

از پوشیدن سوتین سفت و سخت جلوگیری کنید که می تواند شیر را قطع کرده و باعث ورم سینه شود.

از یک سوتین مناسب و متناسب استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.