tearx

tearx

tearx

tearx

چه عواملی باعث به وجود آمدن میخچه و پینه هستند؟ علت برجسته شدن شست پا یا هالوکس والگوس چیست؟

میخچه و پینه به‌دلیل فشار یا مالش و اصطکاک مکرر روی ناحیه‌ای از پوست به‌وجود می‌آیند. فشار باعث مردن پوست و درنتیجه سفت شدن آن و تبدیل پوست به یک لایه محافظ می‌شود. یک میخچه نرم هم به همین منوال شکل می‌گیرد با این تفاوت که وقتی عرق در محلی که میخچه وجود دارد، گیر می‌کند، هسته سفت آن نرم می‌شود که این معمولا بین انگشتان اتفاق می‌افتد.  دلیل به‌وجود آمدن پینه و میخچه یک ویروس نیست و مسری هم نیستند.

  

دست گرفتن اجسام به‌طور مکرر که فشار به دست وارد می‌کند، مثل ابزارها (بیل و چکش) یا آلات ورزشی (راکت تنیس) مواردی هستند که موجب به‌وجود آمدن پینه و میخچه روی دست‌ها می‌شوند. پینه و میخچه روی پاها عموما به‌دلیل فشار پاپوش (کفش) بر پا است. راه رفتن با پای برهنه نیز موجب ایجاد شدن پینه روی پا می‌شود.

پینه و میخچه غالبا روی بونیون یا قوز شست (Bunion)، انگشت چکشی (hammer toe)، انگشت چنگالی (Claw Toe) و انگشت پتکی (mallet toes) یا روی برآمدگی‌هایی که به‌دلیل آرتریت روماتوئید به‌وجود آمده، تشکیل می‌شوند. میخچه و پینه روی پاها همچنین می‌تواند بر اثر فشار مکرر ناشی از ورزش (مثل پینه روی پایین پای دونده)، راه رفتن غیرعادی (abnormal gait) یا ساختار یک استخوان مثل کف پای صاف یا برآمدگی استخوان کوچک و رشد استخوانی که در امتداد مفاصل ایجاد می‌شوند، به وجود آید.

علت برجسته شدن شست پا یا هالوکس والگوس چیست؟


این بیماری ممکن است زمینه خانوادگی داشته باشد. بیمار ممکن است همین مشکل را در پدر یا مادر یا خواهر و برادر خود هم ببیند. پوشیدن کفش نامناسب مثل کفش‌هایی با پنجه تنگ و باریک و کفش‌های پاشنه بلند از مهم‌ترین علل ایجاد‌کننده این بیماری است. متاسفانه 90‌درصد زنان کفش‌هایی می‌پوشند که برای‌شان تنگ است.

منبع : alodoctor.com



 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.